BLOGI

Blogin aloitus & alekoodi kursseille

Tervehdys Ompelinosta. Yrityksemme täyttää tällä viikolla 6kk! Sen kunniaksi aloitamme blogikirjoitusten sarjan, jossa esittelemme Ompelinossa järjestettäviä työpajoja, kursseja, ompelimon ja myymälän palveluita sekä tuotteita. Blogiin tulee myös ohjeita ja vinkkejä ompeluun ja muihin käsitöihin liittyen. Otamme myös vastaan toiveita aiheista!

Aloitetaan esittelyt Kaavakahvilalla

Pidämme vähintään kerran kuukaudessa Kaavakahvila ompelu- ja kaavoitustyöpajaa tiloissamme Espoon Kalastajanmäessä. 

Kaavakahvilassa:

  • voi ommella ompelimomme koneilla, ohjeistamme koneiden käyttöön
  • piirtää ja leikata kaavoja, autamme tarvittaessa kaavan muokkauksessa
  • ostaa pukineiden peruskaavoja ja suunnitella niistä oma kaava
  • korjata ja muokata vaatteita
  • juoda kuppi kahvia tai teetä, tarjolla on aina myös pientä makeaa
  • ja tietenkin tutustua muihin ompelua harrastaviin! Ideoiden ja vinkkien jakaminen on ollut iloinen ja kiitelty ilmiö Kaavakahvilan tapaamisissa!

Käytössä 5e pajamaksua vastaan:

  • 2 kpl teollisuusompelukoneita erikoispaininjalkoineen ja -neuloineen
  • 2 kpl saumureita
  • 1 peitetikkikone
  • 2 ns. kotiompelukonetta joista toisella voi tehdä konekirjontatöitä
  • valikoima erivärisiä ompelulankoja
  • silityspiste
  • 2 sovitusnukkea
  • kaavapaperit, kynät, sakset (paperi, kangas), viivaimia, mittanauhoja, liiturissa, nuppineuloja, kangaspainot, alan kirjallisuutta ompeluohjeiksi ja ideointia varten

sekä kaksi innokasta vaatetus-artesaani ompelijaa!

Jos mukana on omat tarvikkeet niin silloin emme veloita pajamaksua!

Ostettavissa on:

  • naisten ja lasten peruskaavoja mittataulukkomitoilla
  • nopeiden ompelutöiden kaavoja ja materiaaleja: pipot, penaali, rusettipompula, kestokassi, narureppussukka, joulumyssy jne.
  • nappiaihioita kankaalla päällystettäviin nappeihin (10mm, 22mm)
  • tukikankaita
  • ompelulankoja (Gütermannin 100m puolat, Coats Astra)
  • mallin kokeiluun lakanakangasta

sekä

  • myymälästä: kudottuja vaatetuskankaita, popup kankaita, vuorikankaita, kuminauhoja, nyörejä, nappeja, neuloja ja muita ompelutarvikkeita
  • valikoimasta löytyviä Named -vaatekaavoja sekä Ottobre lehden irtonumeroita

Kaavakahvila on paikka ompelijoille! Ei ole väliä oletko vasta-alkaja tai vanha tekijä. Kaikki ompelusta kiinnostuneet ovat tervetulleita. Aikaa työpajalle on varattu klo 10-16, eli 6 tuntia. Jos tulet ison kankaan tai kaavaprojektin kanssa kannattaa tulla heti alkuun, jotta saat varattua pöytätilaa. Käytössä on iso piirto- ja leikkuupöytämme sekä kaksi pienempää työpöytää. Toistaiseksi kukaan ei ole jäänyt ilman työtilaa tai joutunut kauaa odottamaan pöytätilan vapautumista. Mukaan voi ottaa myös oman ompelukoneen tai saumurin, tällöin on hyvä ilmoittautua etukäteen niin varaamme koneille paikan. Mikäli toivoisit apua koneen käyttöön niin Kaavakahvila on oiva paikka pähkäillä näitäkin asioita – kotona käyttämättä jäänyt ompelukone voi rohkealla tutustumisella muuttua parhaaksi vapaa ajan seuraksi! 

Miksi Kaavakahvila? Pidimme opiskeluaikana yhteistä blogia hetken aikaa ja sen nimi oli Kaavakahvila. Aina siitä asti kun aloimme suunnittelemaan yhteisen yrityksen perustamista halusimme tarjota palveluita myös muille ompelijoille. Löysimme onneksi tilavan työhuoneen ja päätimme alkaa järjestää työpajoja ja kursseja mahdollisimman pian. Kaavakahvila tuntui nimenä niin tutulta niin päätimme ottaa sen uudelleen käyttöön! Olemme myös saaneet todeta että ompelimon pyörittäminen on paljon muutakin kuin ompelua joten ompelukoneemme ovat välillä pienellä käytössä ja sen vuoksi  meidän tiloihin on mahdollista tulla ompelemaan aukioloaikoina muutoinkin kuin Kaavakahvila päivinä. Vapaita ompelupäiviä voi kysellä ompelimo@ompelino.fi. Ajatuksena on  avata ompelupäivien varauskalenteri nettisivuillemme. Tiloissa voi myös järjestää pienryhmä kursseja ja työpajoja vaikka polttareiden tai virkistyspäivien ohjelmanumeroksi! Otamme myös toiveita vastaan kurssien ja työpajojen sisällöstä. Saa siis vinkata jos tiedät mielenkiintoisen käsityöaiheisen työpajan tai niiden vetäjän niin voimme ottaa selvää onnistuisiko kurssin tai pajan järjestäminen työhuoneellamme.

Olet ehkä huomannut että toteamme usein että Otamme mielellämme toiveita vastaan – oli kyse sitten tarvikkeista tai palveluiden sisällöstä. Olemme nuori yritys ja koemme että yhtenä vahvuutenamme on asiakkaan kohtaaminen ja se että työtila olisi muutakin kuin vain meidän työpaikka. 

Vastaamme ilomielin  ompeluun ja kaavoitukseen liittyviin kysymyksiin Kaavakahvilan lisäksi muinakin päivinä, joten tervetuloa piipahtamaan työhuoneellamme!

Synttäriviikon kunniaksi
Kurssi ilmoittautumiset -15% 27.-4.11. ajalla. Ilmoittaudu mukaan
täällä

tai verkkokaupan kautta.
Alekoodi on: 6kksynttarit

Syysterveisin,
Saara ja Heidi // Ompelino